Wat zijn de voordelen van CRM voor sales?

Een CRM-systeem biedt veel voordelen voor marketing, sales en service. In dit artikel gaan we dieper in op de belangrijkste voordelen van CRM voor sales.

 
 

Voordeel 1: Relatiebeheer tot in de puntjes verzorgd

Eén van de belangrijkste voordelen van een CRM-systeem is dat je relatiebeheer tot in de puntjes verzorgd is. Er raakt geen correspondentie meer kwijt, offertes zijn razendsnel terug te vinden, e-mails worden gekoppeld aan de juiste relaties en verkoopcijfers zijn snel inzichtelijk. In een CRM-systeem verzamel je alle informatie rondom een relatie op één centrale plek. Van offertes tot gespreksverslagen, en van nieuwsbrieven tot Powerpoint presentaties, met een muisklik zie je welke informatie met de klant is gedeeld en welke afspraken zijn gemaakt. Je kunt alles dus heel eenvoudig terugvinden.

Voordeel 2: Je topverkoper vertrekt: hoe kan CRM helpen?

De voordelen van een CRM-systeem voor sales komen ook in noodsituaties naar voren, als bijvoorbeeld je topverkoper besluit om een andere werkkring op te zoeken. De kans is altijd aanwezig dat hij klanten meeneemt. Dat is helemaal erg als hij kiest voor de directe concurrent. Want de vraag is altijd: hebben je klanten gekozen voor de vent of de tent?

De kans is groot dat ze niet bewust kiezen voor de vent of de tent, maar dat ze gewoon graag goed behandeld willen worden. Ze willen dat hun leverancier proactief meedenkt en inspeelt op hun behoeften. Zonder CRM-systeem is de kans groot dat relatiebeheer hangt aan ‘de vent’. Maar kunnen alle collega’s van die vent bij de informatie en komen zij dus net zo goed beslagen ten ijs, dan is relatiebeheer iets van de hele tent. In zo’n geval kun je klanten snel over de andere accountmanagers verdelen. Het feit dat een accountmanager is vertrokken, is een goede reden om de klanten te bellen en een afspraak te maken om kennis te maken met de nieuwe contactpersoon. Het biedt dus alleen maar kansen, in dit geval om weer eens bij de klant aan tafel te zitten om te horen wat er allemaal in het bedrijf speelt.

Dit zijn voordelen van CRM die je nooit kunt behalen als je relatiebeheer versnipperd aanpakt en als iedere accountmanager de gegevens van zijn eigen klanten op zijn eigen manier bijhoudt.

Voordeel 3: Datagedreven sales: zo pak je dat aan met CRM

Een van de andere voordelen van CRM voor sales zijn de vele analyses die je kunt loslaten op de data in het systeem. Want als je alle informatie over klanten gestructureerd vastlegt, zit je op een goudmijn aan data. Een mijn die erom vraagt gedolven te worden.

Allereerst kun je met de Archie CRM-software standaardanalyses maken, zoals omzetprognoses of het winpercentage van offertes. Je kunt een stapje dieper gaan en meten: welke prospects bevinden zich waar in de sales funnel en welke actie is nodig om ze naar de volgende fase te brengen? Lees meer hierover in onze whitepaper over Account Based Marketing. Of: hoe ziet mijn klantenpiramide eruit en welke beweging maken klanten binnen die piramide? Dit maak je inzichtelijk met de Customer Value Optimizer in Archie CRM.

Nog weer een stapje verder ga je met de aandachtsmonitor in Archie CRM. Daarmee kun je zien hoeveel aandacht je geeft aan welke klanten. Is dat wel in relatie tot de omzet die ze bij je doen en de marge die je op deze klanten behaalt?

En je kunt ook gebruikmaken van de Trend & Target Monitor, waarmee je doelstellingen per klant kunt vastleggen en automatisch kunt monitoren of je op koers ligt om die doelstellingen te behalen.

Voordeel 4. Verrijk CRM met externe bedrijfsinformatie

Een van de voordelen van CRM is ook dat je informatie in je CRM-database eenvoudig kunt verrijken met externe informatie. Zo kun je Archie via een kant-en-klare API koppelen aan de bedrijfsdatabank van Company.info, waarin onder meer de KvK-registratie van bedrijven staat. Zo hou je niet alleen volledig geautomatiseerd je datakwaliteit op orde, je kunt je ook inschrijven voor sales triggers. Zo’n trigger kan bijvoorbeeld de verhuizing van een bedrijf zijn, het aantreden van een nieuwe directeur of een grote omzetgroei. Op die manier kan sales nog meer voordelen halen uit CRM.

Voordeel 5. Werk efficiënt onderweg

Accountmanagers zijn veel op pad. Ook dan biedt CRM voordelen. Zeker als je gebruikmaakt van de Archie app voor de smartphone. Klik, swipe en vind zo snel de informatie die je zoekt: heeft een klant al gereageerd op een offerte? Heeft de service-afdeling al gereageerd op de klacht die een klant bij jou uitte? Is de laatste factuur al betaald? Je hebt ook onderweg altijd de meest actuele informatie bij de hand.

Rij je weg bij een klant, dan werk je ook op je telefoon makkelijk de relatiekaart bij. Kies taken die je vaak verricht, zoals terugbellen, uit een uitklapmenu. En dicteer langere tekst. Die wordt automatisch omgezet in tekst. Zo zijn verkopers ook onderweg nog reuze efficiënt.

Meer weten van Archie CRM voor sales?

Wil je meer weten over de voordelen van Archie CRM voor jouw salesafdeling? Dan kan je een op jouw bedrijf toegespitste demo aanvragen.


WHITEPAPER

Zo integreer je marketing & sales met Account Based Marketing

Vorige
Vorige

Groeistrategie modellen: verhoog je omzet met klantpiramides

Volgende
Volgende

Wat zijn de kosten van een CRM systeem en wat levert het op?