Koppeling CRM en e-mailmarketing: zo verhoog je de conversie

CRM en e-mailmarketing

Voordelen CRM voor marketing

Effectieve marketingcampagnes staan of vallen met goede segmentatie. Segmentatie stelt je in staat om op een relevante manier met klanten en prospects te communiceren. Om de juiste prospects en klanten te selecteren voor de juiste mailing, is het belangrijk om een integratie te maken tussen je CRM-software en je e-mailmarketingsoftware. In een eerdere blog zijn we ingegaan op de redenen om een koppeling tussen CRM en e-mailmarketing te maken en op mogelijke integratiestrategieën. In deze blog vertellen we hoe je de conversie van je marketingcampagnes kunt verhogen door een integratie tussen CRM en e-mailmarketing.

Deze data wissel je uit tussen CRM en e-mailmarketing

E-mailmarketing software stelt je in staat om eenvoudig nieuwsbrieven te creëren en versturen naar geselecteerde doelgroepen. Je houdt er ook de respons in bij, zodat je weet wie er hebben gereageerd naar aanleiding van de nieuwsbrief en waaruit de conversie precies bestaat (een aanvraag voor meer informatie of een demo, inschrijving voor een webinar etc.).

In je CRM-systeem staat alle klantinformatie: bedrijfsnaam, contactpersonen, e-mailadressen, de rol die een contactpersoon speelt in de DMU, maar ook alle correspondentie met deze klant, uitgebrachte offertes en gespreksverslagen en ga zo maar door.

Data heen en weer tussen CRM en e-mailtool

Als je een koppeling tot stand brengt tussen CRM en e-mailmarketing, dan communiceer je twee kanten op: je selecteert de juiste e-mailadressen voor een nieuwsbrief in CRM. Het e-mailmarketingpakket neemt deze adressen automatisch over, zonder dat er een handmatige upload voor nodig is. En na de campagne communiceert de e-mailmarketingsoftware de respons terug aan CRM. Je ziet daardoor in CRM welke klanten hebben gereageerd op een aanbod in de nieuwsbrief.

Maak de juiste segmentatie in CRM

Als je wilt dat je nieuwsbrief converteert, is het belangrijk dat je op een relevante manier met klanten en prospects communiceert. Het spreekt voor zich dat je dan met een standaardsegmentatie op bijvoorbeeld SBI-code niet ver komt. Want enkel en alleen het feit dat een bedrijf actief is in een bepaalde branche, wil nog niet zeggen dat hij ook interesse heeft in een bepaald product.

Segmenteren vanuit CRM voor e-mailmarketing

Een veel betere manier van segmenteren, is op basis van de informatie in je CRM-systeem. Je kunt bijvoorbeeld klanten die jouw evenement hebben bezocht een follow-up mailing sturen; je kunt klanten die product A in gebruik hebben informeren over nieuwe features die binnenkort beschikbaar komen; of je maakt een selectie op mogelijke behoeften. Een accountmanager die kavels op een nieuw bedrijventerrein verkoopt kan bijvoorbeeld selecteren op regio en bedrijfsomvang: de kleinere bedrijven benadert hij met informatie over de bedrijfsverzamelgebouwen, de grotere met informatie over een eigen kavel.

Ga aan de slag met de respons

Als je nieuwsbrief is verstuurd, dan helpt de e-mailmarketingsoftware je automatisch met het verwerken van de resultaten. Die resultaten kun je via de koppeling tussen CRM en e-mailmarketing ook terug communiceren aan je CRM-systeem. De accountmanager ziet dan welke nieuwsbrieven iemand heeft ontvangen en op welke onderwerpen iemand heeft doorgeklikt. Ook als iemand wel klikt maar niet respondeert, wordt dat vastgelegd en terug gecommuniceerd aan CRM. Denk bijvoorbeeld aan iemand die wel het programma van een webinar bekijkt maar zich niet inschrijft. Ook dat is immers nuttige informatie bij het optimaliseren van het relatiebeheer.

Ontvangers kunnen zelf gegevens aanpassen

Daarnaast kunnen mensen via de nieuwsbrief hun gegevens updaten. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw e-mailadres bij een functiewijziging of vertrek van een collega. Dankzij de koppeling tussen CRM en e-mailmarketing worden deze wijzigingen automatisch in het CRM-systeem doorgevoerd. Ook worden de bounces automatisch verwerkt in CRM. Op die manier blijft je relatiebeheersoftware schoon.

Archie koppeling met Spotler Mail+ en Mailchimp

Archie beschikt out-of-the-box aan een keur aan koppelingen naar andere software, onder meer naar ERP, Microsoft Office, de Kamer van Koophandel, Voice over IP telefooncentrales en E-facturatie. Er zijn ook standaardkoppelingen naar twee e-mailmarketing softwaresuites: Spotler Mail+ en Mailchimp. Daarnaast kun je met onze API-dienstverlening ook zelf een koppeling ontwikkelen naar andere e-mailmarketing of marketing automation pakketten.

Wil je meer weten over de koppeling tussen CRM en e-mailmarketing? Vraag dan een persoonlijk adviesgesprek aan met onze experts.

Vorige
Vorige

Waarom is ERP geen CRM?

Volgende
Volgende

CRM voor marketing: 6 onmisbare toepassingen