Het recept voor succes met CRM in de Food & Beverage industrie

Lees de blog van Archie CRM: Het recept voor succes met CRM in de Food & Beverage industrie

6 CRM-ingrediënten voor een betere aansluiting op de markt en meer marge

Als er bedrijven zijn die aan verandering onderhevig zijn, zijn het wel de handels- en productiebedrijven van voeding en dranken. De keten verandert doorlopend, duurzaamheid heeft steeds meer impact, hogere prijzen en wetgeving drukken aan alle kanten op de marge. Het snel kunnen inspelen op de markt is een must. Daarom vinden steeds meer klanten uit deze industrieën hun weg naar Archie CRM; de juiste tools helpen om op de belangrijkste trends in te spelen.

In dit artikelen delen zes CRM-ingrediënten voor de F&B industrie voor een optimale aansluiting op de markt en een verbetering van de marge door slimmer te werken.

Belangrijke Food & Beverage markt trends

Voordat we gaan kijken naar de CRM-kansen, kijken we eerst naar de ontwikkelingen die bepalend zijn voor de markt. In de food & beverage industrie zien we een aantal duidelijke trends die de markt ingrijpend veranderen. We nemen er een aantal met je door:

Verkoper op lokale markt

Steeds meer lokaal

De keten verandert en vervaagt. Leveranciers gaan rechtstreeks naar de eindklant en lokale aanbieders worden populairder. De vraag naar lokale aanbieders stijgt. Dit biedt kansen voor kleine en middelgrote bedrijven om zich te onderscheiden met unieke, lokaal geproduceerde goederen. Het biedt ook uitdagingen; je zult moeten nadenken over afzetkanalen, de relaties met leveranciers en afnemers en jouw positie in de keten.

Inspelen op trends

Om onderscheidend te blijven, is het voor leveranciers steeds belangrijker om snel in te spelen op trends. Zo heeft de alcoholvrije-drankentrend een enorme vlucht genomen in bierenland. Ook is er steeds meer vraag naar seizoensgebonden producten, wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Er moet snel geschakeld worden om nieuwe producten/diensten te ontwikkelen en deze op een slimme manier in de markt te zetten. 

 

Hoe Jopen Bier inspeelt op trends

In bierenland is een andere trend zichtbaar: de populairiteit van IPA. Leverancier Jopen heeft hier ook snel op geschakeld en in korte tijd een succesvolle lijn neergezet met prijswinnende bieren.

“Wij gebruiken Archie voor databeheer van klanten en prospects met als doel de markt optimaal en zo gericht mogelijk te bewerken. “

Lydian Zoetman, Commercial Director Jopen Bier

 

Vraag om transparantie

Consumenten én wetgevers zijn op zoek naar meer transparantie over onze voedingsmiddelen (bron: ing.nl/zakelijk). Herkomst, ingrediënten, voedingswaarden en andere eisen vragen om flexibiliteit bij aanbieders. Dit betekent een investering in traceerbaarheid, de juiste ingrediënten en duidelijke communicatie. Bovendien dient communicatie met controlerende instanties, afnemers en leveranciers goed vastgelegd te worden.

Gezondheid

Al jaren zet deze trend zich voort; de vraag naar gezondere producten wordt steeds groter. Er komt meer aanbod van producten met minder vet, suikers, zouten, toevoegingen én alcohol (bron: rabobank cijfers & trends). De groeiende vraag naar gezondere producten legt druk op R&D én de marketingafdelingen.

Duurzamere producten 


De markt vraagt om duurzamere producten. Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020 (bron: cbs.nl). Dit betekent dat aanbieders zicht moeten concentreren op het verduurzamen van het aanbod op het gebied van ingrediënten, verpakking en het algehele productieproces. Met aandacht voor bestaande klanten leg jij dus een sterke fundering voor jouw new business-activiteiten.

Marges onder druk

Hogere ingrediëntenprijzen, energiekosten en brandstofprijzen blijven de marges onder druk zetten. Dit vereist dat bedrijven continu op zoek zijn naar manieren om efficiënter te werken en kosten te besparen zonder in te boeten op kwaliteit.

Meer online

Het online bestellen van voeding heeft een enorme boost gekregen tijdens de coronapandemie. Mensen zijn het gewend om online boodschappen te bestellen, abonnementen af te nemen voor maaltijdboxen, voedingssupplementen en speciaalzaken. Dit biedt uitdagingen én kansen voor aanbieders die kunnen meeliften op deze trend. Deze ontwikkeling leidt ook tot ketenvervaging; producten gaan rechtstreeks aan klanten leveren.

 

6 CRM ingrediënten voor succes in Food & Beverage

 

CRM-ingrediënten voor succes om in te spelen op deze trends

Hoe kun je de uitdagingen van deze trends het hoofd bieden en inspelen op de kansen die zich aandienen? Dat vraagt om een goede mix die bestaat uit de juiste CRM-ingrediënten. We nemen ze met je door:

1. Next level relatiebeheer

We zagen het al terug in de trends: met een toenemend aantal stakeholders zoals nieuwe leveranciers, afnemers, controlerende instanties is grip op relatiebeheer nog belangrijker geworden.

 Voor iedereen in de keten wil jij als een betrouwbare, duurzame leverancier te boek staan, waar afnemers op kunnen bouwen. Dit vraagt om een goede verslaglegging van gesprekken, gemaakte afspraken en documenten. Daarin is CRM onmisbaar.

 Het mooie is, vanuit deze goede, lange termijn relatie is meer mogelijk in de samenwerking. Hiermee leg je de basis om bijvoorbeeld met ketenpartners campagnes op te zetten richting de consument. Bovendien stelt het je in staat om klanten niet alleen goed te helpen maar zelfs te verrassen!

2. Efficiëntere processen

Met die toegenomen complexiteit is een toename van efficiëntie noodzakelijk om rendementen op pijl te houden. Door CRM in te zetten zijn hier grote sprongen in te maken. Denk aan:

  • Het vastleggen van gemaakte kwaliteitsafspraken,

  • Het beheren van offertes & facturen

  • Automatisch inplannen van opvolgtaken

  • Documenten beheren zoals raamcontracten

 Door te werken met handige workflows verminder je fouten en verhoog je de snelheid van levering.

3. Verbeterde interne samenwerking

Weet jouw productieafdeling dat sales andere specificaties met de klant heeft afgesproken? Is logistiek op de hoogte van de nieuwste marketingactie die een piek in vraag gaat opleveren? Door gezamenlijk vanuit één CRM te werken, is de afstemming tussen afdelingen automatisch beter. Hierdoor voorkom je miscommunicatie en optimaliseer je de werkprocessen binnen het bedrijf.

Daarnaast speel je door een centraal CRM-systeem sneller in op nieuwe wensen uit de markt. Marktinzichten van de accountmanagers zijn direct in te zien door mensen van marketing en productontwikkeling. Dit verkort de time-to-market van nieuwe producten met hogere kansen op succes als gevolg.

4. Unieke service verlenen

Omdat de macht van de keten vaak ligt bij grote afnemers heb je te maken met veel eisen en wensen. Machtige eindafnemers verwachten maximale transparantie, scherpe prijzen en een goede service. Door CRM in te zetten kun je snel inspelen op vragen van afnemers en snel tot de kern komen van eventuele problemen. Een goede CRM-oplossing biedt slimme tools om de supportafdeling goed te ondersteunen hierbij.

5. Slimmere marketing

Een productlancering? Een tijdelijke actie? Zet CRM in om snel te kunnen schakelen en de marketingcommunicatie efficiënt in te richten. Bepaal met CRM de segmenten voor jouw campagne en verstuur mailingen naar alle afnemers via jouw favoriete marketingtools.

Door CRM actief in te zetten voor marketing bespaar je niet alleen veel tijd, je helpt er ook jouw buitendienst mee. Omdat alle marketinguitingen en het klikgedrag van de klant direct zichtbaar zijn in CRM, zitten jouw accountmanagers goed voorbereid en geïnformeerd aan tafel!

6. Nieuwe afzetkansen

Daarnaast is CRM onmisbaar als je gaat experimenteren met nieuwe afzetkanalen. Ga je rechtstreeks leveren aan de eindklant? Of is jouw product onderdeel van een maaltijdbox? Dan worden er nieuwe activiteiten verwacht van sales, marketing en service. Verkooplijnen lopen anders, marketing heeft te maken met nieuwe doelgroepen en er kan op een andere manier aanspraak worden gemaakt op service. Een CRM-systeem dat hier een stevig fundament in biedt én uitblinkt in integratiemogelijkheden helpt je om in dit soort situaties snel te schakelen.

Daarom is Archie CRM naast handige functionaliteiten voor sales, marketing en service ook voorzien van vergaande integraties met logistieke en financiële systemen. Op deze manier zorg je in no-time voor gestroomlijnde processen als er nieuwe markten of afzetkanalen onderzocht worden.

Wij denken met je mee: gratis demo!

In de dynamische food & beverage industrie is het essentieel om flexibel en efficiënt te blijven. De inzet van een krachtig CRM-systeem zoals Archie CRM kan hierbij het verschil maken. Het stelt je in staat om beter in te spelen op markttrends, transparanter te werken, interne processen te stroomlijnen en klantrelaties te versterken. Op die manier stel jij de ideale mix samen om de honger van de markt te stillen.

Met de juiste CRM-tools heb je niet alleen een betere grip op je bedrijfsprocessen, maar creëer je ook nieuwe kansen voor groei en innovatie. Dit laten we graag zien in een korte demo bij jou op locatie of online.

Plan een gratis demo en dan laten wij zien hoe Archie CRM helpt de uitdagingen in de Food & Beverage sector te overwinnen en jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

Volgende
Volgende

De kracht van klantbehoud: minder kosten, meer winst en groei