CRM, ook voor leveranciers
Het begrip Customer Relationship Management (en dan meer specifiek: het systeem) zouden we ook best minder letterlijk kunnen nemen, want ook leveranciers verdienen een plek in het systeem.
Relationship management
Het managen van relaties met klanten met behulp van een CRM systeem is logisch, maar ook leveranciers verdienen een plek in deze software. Zeker grotere bedrijven, die regelmatig met diverse verschillende leveranciers samenwerken, kunnen meer uit het CRM-systeem halen.
Welke leverancier?
Hoe vaak komt het niet voor dat collega’s aan elkaar moeten vragen welke leverancier het beste gebeld kan worden in situatie X en welke leverancier de beste prijzen heeft voor situatie Y? Het antwoord is: heel vaak. Het werkt natuurlijk prima wanneer alle collega’s een goed geheugen hebben, iedereen 40 uur per week werkt en alle collega’s dat ook nog eens op exact dezelfde locatie doen. Het wordt een ander verhaal wanneer de verschillende collega’s niet allemaal op dezelfde locatie werken. Bovendien raakt veel kennis verloren wanneer een medewerker een andere baan vindt en kostbare kennis meeneemt. Het Customer Relationship Management systeem biedt dan ook uitkomst.
Oplossing
Ook leveranciers verdienen een plek in het systeem. Zo kan niet alleen alle beschikbare informatie en correspondentie op een centrale plek worden opgeslagen, maar ook worden voorkomen dat kennis met het vertrekken van werknemers verloren gaat. Leveranciers die in het verleden de gemaakte afspraken niet zijn nagekomen, leveranciers die een erg goede service leveren en andere bijzonderheden: het kan allemaal worden opgeslagen in de CRM database. Aantekeningen en notities bieden ruimte voor opmerkingen over de leverancier en de eerdere ervaringen met deze leverancier. Nieuwe collega’s kunnen dan ook meteen zien met welke leverancier niet meer wordt gewerkt vanwege een eerdere slechte ervaring. Handig om te voorkomen dat plotseling een nieuwe samenwerking wordt aangegaan met een leverancier, omdat een (nieuwe) collega niet op de hoogte is van eerdere problemen.
Koppeling
De CRM software beschikt over diverse koppelingen, waardoor ook e-mails automatisch worden opgeslagen. Handig om bijvoorbeeld nog even snel een eerdere begroting van een bepaalde leverancier op te zoeken.
Zoeken
Het zoeken in het CRM-systeem maakt alle informatie snel en eenvoudig beschikbaar voor alle betrokken collega’s. Het gebruik van een CRM-systeem voor het beheren van de relaties met leveranciers kan ook een hoop frustratie voorkomen.