Klantcase

Archie digitaal toegankelijk voor blinden en slechtzienden

Maar liefst 70 procent van de mensen met een visuele beperking zit werkloos thuis. En dat terwijl velen hoogopgeleid zijn en veel in hun mars hebben. Gea Weersma heeft gelukkig wel een baan, bij de gemeente Veenendaal. Toen de gemeente een uitvraag deed in de markt voor CRM-software, was een harde eis dat deze ook toegankelijk is voor blinden en slechtzienden. De keus viel op Archie CRM.

Muisloze bediening

Makkelijk navigeerbaar

Goede integratie met screenreader

Over gemeente Veenendaal

De gemeente Veenendaal is een plaats voor ondernemers. De wol- en sigarenfabrieken hebben plaatsgemaakt voor branches als ICT, transport, technologie, retail, dienstverlening en de maakindustrie. De afdeling Economie onderhoudt de relaties met deze ondernemers en zorgt voor een goed vestigingsklimaat.

INDUSTRIE

Gemeente

BEDRIJFSGROOTTE

553 FTE

LOCATIE

Nederland

USE CASES

Relatiebeheer

PRODUCTEN

Archie CRM

Gea Weersma

Gea Weersma werkt als accountbeheerder bij de afdeling Economie. In die rol plant ze onder meer afspraken voor wethouders, organiseert bedrijfsbezoeken voor het college en zorgt ervoor dat de relatiedatabase up-to-date is. Om dit werk te vergemakkelijken, deed de gemeente in 2022 een uitvraag voor een nieuw CRM-systeem. Omdat Weersma een visuele beperking heeft, was het een harde eis dat de software via sneltoetsen en auditieve ondersteuning te bedienen moest zijn.

“Ik kan Archie volledig via sneltoetsen bedienen.”

Gea Weersma, accountbeheerder Economie bij gemeente Veenendaal

Van de vier CRM-leveranciers op de shortlist, was Archie de enige die aan deze eis kon voldoen. Weersma: “Archie heeft een interface die ook werkt via sneltoetsen en die bovendien semantisch is. Dat wil zeggen dat de software optimaal integreert met Jaws, de screen reading software die ik gebruik. Screen reading software kan namelijk geen tekst in plaatjes lezen, maar je kunt onder water wel je software zo bouwen dat de tekst in plaatjes toch te lezen is.”

Als zij ’s ochtends Archie start, dan gebruikt Weersma niet de muis, maar een sneltoets. Ze komt dan automatisch in de laatste door haar geopende relatiekaart. Vanuit daar kan ze zoeken op bedrijfsnaam of straatnaam. Als er meerdere bedrijven worden gevonden, kan ze er met de pijltjestoetsen door heen lopen, waarbij Jaws de bedrijfsnamen voorleest. Op het moment dat het juiste bedrijf voorbijkomt, komt ze via de tab-toets in de relatiekaart van het desbetreffende bedrijf terecht.

Alle relatiedata centraal vindbaar

Na een pilot op de afdeling Economie met elf medewerkers staan bij de gemeente Veenendaal nu meer organisatieonderdelen te trappelen om met Archie te gaan werken. Weersma is niet verbaasd: “Je kunt in Archie alle contacten die met een bedrijf zijn geweest archiveren, van telefoongesprekken en e-mails tot verslagen van bedrijfsbezoeken. Iedereen die contact wil opnemen met een bedrijf ziet in één oogopslag welke andere contacten er al zijn geweest. Daardoor ben je beter voorbereid als je gaat bellen of een bedrijfsbezoek wilt plannen. Ook is het veel makkelijker om elkaars werk over te nemen als bijvoorbeeld een collega ziek is of op vakantie.”

Eens per maand vindt er een automatische update plaats met de meest recente KvK-informatie. “Bij een verhuizing of de oprichting van een nieuw bedrijf hoeven wij dus niet zelf de gegevens te wijzigen. Alleen als een contactpersoon verandert moeten we handmatig de gegevens bijwerken”, vertelt Weersma.

Word digitoegankelijk

Ze begrijpt niet waarom nog altijd zo weinig bedrijven moeite doen om hun website en eigen applicaties digitaal toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. “Een kwart van alle Nederlanders heeft in meerdere of mindere mate een beperking die maakt dat ze het lastiger vinden om digitaal te werken. Als je kijkt naar de groep met een visuele beperking, dan gaat het om meer dan 300.000 blinden en slechtzienden, aangevuld met nog eens 700.000 mensen die kleurenblind zijn en daardoor vaak moeite hebben om de teksten in buttons en balken te lezen. Als bedrijven er nu eens mee zouden beginnen om hun websites toegankelijk te maken voor deze groep, dat zou al enorm schelen. Dat levert ze ook nog eens een betere vindbaarheid op Google op, want Google is ook blind.”

Dit vraagt dat websites semantisch worden gebouwd. Dat wil zeggen dat de tekst in plaatjes onder water zichtbaar is voor Google en voor spraaksoftware of software die teksten uitvergroot. Dat nog lang niet alle websites en applicaties semantisch zijn, heeft vooral te maken met onwetendheid. Mensen denken dat het moeilijk is, duur, of ontzettend veel tijd kost. En dat terwijl er zoveel mogelijk is, zoals het laten voorlezen of uitvergroten van teksten. Wil jij je bedrijf beter digitaal toegankelijk maken? Dan kan Weersma’s stichting Oog voor Iedereen je daarbij helpen.

Neem gewoon even plaats achter het stuur!

Ben jij benieuwd hoe Archie eruit ziet als het is ingericht voor jouw bedrijf? Wil jij weten wat er zo uniek is aan de meest gebruiksvriendelijke CRM voor de gemeente? Schrijf je dan in voor een demo van 10 minuten.

Lees ook eens deze blogs