Social Selling en CRM

B2B verkoop is altijd sociaal geweest, een echt CRM activiteit. Het gaat om netwerken, up-to-date blijven over het wel en wee van relaties en een tandje hoger gaan, daar waar nodig, om de verkoop voor elkaar te krijgen. Die traditionele verkoop gebeurde voornamelijk door elkaar recht in de ogen aan te kijken op een zakelijke borrel, bij de tennisvereniging, tijdens een netwerk meeting of een beurs.

Social selling

Er is ook een term voor deze verkoop, social selling ook wel benoemd als sales 2.0. Tegenwoordig zie je dat deze term social selling in rap tempo van inhoud aan het veranderen is. Het sociale gebeurt op het internet waarbij de diverse social media sites een dankbare bron zijn voor leadgeneratie. De relatienetwerken zijn groter geworden en er zijn nieuwe netwerken ontstaan van mensen die niet direct bekend zijn maar wel een “like” hebben gegeven of op een andere manier laten zien dat ze het bedrijf volgen. Als deze gegevens via de juiste (social) CRM software worden verwerkt is de sociale cirkel helemaal rond.

Sociale netwerksites

Verkoop en marketing maakt dankbaar gebruik van de nieuwe sociale mogelijkheden die sales 2.0 te bieden heeft. De bedrijfsblog wordt druk bijgehouden, Facebook, Twitter en de beste leadgenerator voor B2B, LinkedIn, worden up-to-date gehouden. Niet zo vreemd als je de cijfers in onderstaande infographic ziet.

De redenen dat een bedrijf aan social selling zou moeten doen heeft met een verwachtingspatroon bij de klanten en de eigen werknemers te maken die vinden dat je gewoon aanwezig moet zijn op op de sociale netwerksites. Verder zit de concurrentie ook niet stil en als ze al niet gebruikmaken van de social media dan is de kans groot dat dit binnen niet al te lange tijd gaat gebeuren. Een typisch geval van doen, want anders is er een boot die gemist wordt.

Vorige
Vorige

CRM en relatiebeheer: hoe belangrijk is softwareondersteuning?

Volgende
Volgende

Account Based Marketing: een nieuwe invulling van de AIDA