Archie CRM vs HubSpot

Als je voor het MKB op zoek gaat naar CRM, kom je naast Archie vast ook HubSpot CRM tegen. Niet gek, sinds HubSpot zich vanuit een marketing automation focus ook ging richten op CRM, is er flink geïnvesteerd in de bekendheid. Wij krijgen regelmatig vragen van potentiële klanten over deze tool. Daarom zetten we in dit artikel de belangrijkste verschillen op een rijtje zodat jij een weloverwogen beslissing kunt maken.

We vergelijken de tools op basis van drie domeinen: functionaliteit, prijs & support.

Voordat je gaat vergelijken, eerst even dit.

De markt van CRM-software is uitgebreid; er zijn honderden aanbieders. Logisch ook: vrijwel iedere onderneming heeft CRM nodig én er zijn heel veel verschillende soorten organisaties. Niet ieder CRM-pakket past bij ieder bedrijf.

Als je dus op zoek gaat naar CRM-software is het verstandig om te vertrekken vanuit de doelen, wensen en eigenschappen van jouw bedrijf.

Wil je weten hoe je dit aanpakt? Lees dan dit artikel over CRM-selectie: Hoe kies je het juiste CRM pakket voor jouw organisatie

Archie CRM vs HubSpot algemeen

De grootste verschillen tussen Archie en HubSpot komen voort uit de oorsprong van de tools. Waar Archie zich al 40 jaar richt op het bieden van de beste CRM voor MKB en Gemeenten is HubSpot van oorsprong een marketing-oplossing die pas een aantal jaren focus heeft op het aanbieden van CRM. We duiken hier dieper op in:

Focus op relatiebeheer

Archie benadert customer relationship management als het startpunt van de commerciële afdeling. HubSpot benadert het meer als het eindpunt. De kern van relatiebeheer komt bij Archie daarom uitgebreider aan bod. Het langdurig contact en uitgebreid inzichtelijk maken van informatie rondom de klant staat bij Archie centraal.

Marktkennis

Archie richt zich voornamelijk op de Nederlandstalige markt met veel kennis over de focusbranches. Daardoor zijn er altijd korte lijnen en is er veel kennis waar klanten van profiteren. HubSpot heeft juist wereldwijde ambities en een bredere doelgroep. HubSpot vertrouwt voornamelijk op een partnernetwerk voor een betere aansluiting op specifieke bedrijven.

Best-of-breed vs all-in-one

Een ander relevant verschil om te benoemen: Archie is een ‘best of breed-oplossing'. Dat wil zeggen: Archie richt zich op het bieden van de allerbeste CRM-software met hele sterke integratie-mogelijkheden. HubSpot is juist een totaalaanbieder.

Naast CRM, biedt Hubspot een compleet ecosysteem. Dit kan handig zijn maar in veel gevallen is het juist een nadeel. HubSpot en haar partners hebben belang bij het motiveren van klanten om meer tools van HubSpot te gaan gebruiken. Daarnaast kan een totaalpakket een overweldigend effect hebben waardoor organisaties betalen voor functies die ze niet gebruiken. Een zogenaamde vendor lock-in ligt op de loer waarbij het wisselen van leverancier lastiger wordt.

In tegenstelling tot een samengesteld ecosysteem, biedt Archie als best-of-breed oplossing goede integratiemogelijkheden zodat je zelf kunt bepalen met welke tools je wilt werken: je zit niet vast in een all-in-one omgeving zoals dat bij andere totaalaanbieders wel het geval kan zijn.

Archie biedt zelfs koppelingen met automation tools zoals HubSpot voor Marketing, zodat je een software stack kunt samenstellen die het beste past bij jouw organisatiedoelen.

Vijf voordelen op een rijtje van een best-of-breed oplossing

Tip! Lees ook ons artikel over best of breed vs all in one.

1. Functionele & technische verschillen tussen Archie CRM & HubSpot

Zowel Archie als HubSpot bieden mogelijkheden om bedrijven en contactpersonen op te slaan. Ook kunnen er interacties zoals e-mails en gesprekken worden gelogd bij de relaties. Beide tools bieden tevens mogelijkheden om verkoopkansen bij te houden en dashboards te genereren.  

Er zijn echter ook een aantal verschillen.

De kracht van Archie CRM:

Database in Nederland

Omdat dataveiligheid voor veel bedrijven een topprioriteit is, is het voor veel organisaties van groot belang om te weten waar hun gegevens zijn opgeslagen. Archie werkt samen met een Nederlandse ISO-gecertificeerde hostingpartner zodat jij zeker bent dat jouw data in Nederland blijft in een veilige omgeving.

De HubSpot-database wordt gehost door Amazon Web Services, met locaties in zowel de VS als Duitsland.

Aandachtsmonitor

Deze functionaliteit van Archie CRM signaleert het als een klant gedurende een te lange tijd niets heeft gehoord, waardoor proactief klantbeheer mogelijk wordt. In HubSpot is het wel mogelijk om te zien wanneer er voor het laatst contact is geweest maar verder gaat de functionaliteit niet.

klantpiramide die de verdeling aangeeft van grote naar kleine klanten

Klantpiramide

Archie CRM biedt een unieke functionaliteit die vrijwel geen andere CRM-aanbieder biedt: vergaande inzichten in de omzetbeweging bij klanten voor klantwaarde optimalisatie.

Je kunt visueel weergeven welke klantgroepen welke omzet vertegenwoordigen én hoe deze omzet zich ontwikkelt.

  • Welke klanten groeien door naar een hogere omzetgroep?

  • Welke klanten zijn juist aan het dalen?

  • Welke klanten kunnen met iets meer aandacht veel meer omzet opleveren?

Dit soort vragen kun je direct beantwoorden met de klantpiramide binnen Archie CRM. Een optie die managers en directies helpt bij het maken van onderbouwde strategische beslissingen en daarmee de winstgevendheid te vergroten.

Tags Toewijzen

Een geliefde functionaliteit van Archie CRM die niet als zodanig voorkomt in HubSpot, is het werken met tags. In Archie CRM kun je contacten eenvoudig in categorieën indelen door tags toe te wijzen zoals 'bedrijventerrein' of ‘key-user’ waardoor gerichte communicatie en segmentatie mogelijk is.

Target & Trend Monitor

Uiteraard kunnen er in HubSpot verschillende dashboards en rapporten worden gemaakt. Archie CRM gaat hierin echter een stap verder met de Target & Trend Monitor. Hiermee maak je direct inzichtelijk of je op koers ligt ten opzichte van je doelstellingen, wat zorgt voor beter management en tijdige aanpassingen in de strategie.

Uitgebreidere relatiekaart

Archie probeert zoveel mogelijk relevante informatie beschikbaar te stellen over relaties die jou kunnen helpen bij het contact met de klant. Dit zien we terug in de opzet van de relatiekaart waarbij informatie zoals omzetontwikkeling van de klant standaard zichtbaar is. Hierin is Archie uniek in vergelijking met veel andere CRM-leveranciers.

Documentenbeheer

In tegenstelling tot HubSpot biedt Archie uitgebreide mogelijkheden om documenten op te slaan vanuit gelogde e-mails bijvoorbeeld.

De kracht van HubSpot CRM:

E-mails vanuit CRM

Omdat HubSpot haar oorsprong heeft in marketing automation, zijn er iets meer mogelijkheden voor het versturen van e-mails vanuit CRM op basis van sjablonen. Archie ziet dat klanten het liefst mailen vanuit hun favoriete e-mailsoftware en kiest er voor om dit te faciliteren via handige integraties.

Marketing Automation

Marketing Automation: HubSpot staat bekend om zijn krachtige marketing automation tools, waarmee geavanceerde campagnes kunnen worden opgezet. Als je HubSpot CRM gebruikt kun je eenvoudig marketing automation mogelijkheden van HubSpot toevoegen. Let wel op: als je van de totale HubSpot-suite gebruik wilt maken staat daar ook een forse maandelijkse vergoeding tegenover.  En dat brengt ons meteen naar de volgende vergelijking:

2. Prijsverschillen

Zowel Archie CRM als HubSpot werken met een licentiemodel waarbij gebruikers per maand betalen. De kosten variëren afhankelijk van het pakket en de functionaliteiten die worden gekozen.

De prijsstructuur van Archie is transparant en er zijn geen verborgen kosten. Support bijvoorbeeld, is inbegrepen bij het abonnement.

Je werkt al met Archie CRM vanaf €29.- per gebruiker per maand.

De premium versie is verkrijgbaar vanaf €79,- per gebruiker per maand.

Een uitgeklede versie van HubSpot is gratis te gebruiken voor eenpitters en kleine bedrijven. Het startersplatform begint bij €15,- per maand. Daarna echter gaat het maandbedrag met grote stappen vooruit. Je betaalt maar liefst 150.- per gebruiker per maand voor de uitgebreide CRM-variant.

Archie vs. HubSpot: bedrag per gebruiker per maand

HubSpot is voor een gemiddelde Nederlandse MKB-organisatie dus een stuk duurder dan Archie CRM.

Daarnaast is het goed om bij de overweging ook de implementatiekosten van de implementatiepartner af te wegen. Bij Archie wordt de implementatie door Archie zelf verzorgd volgens een doorontwikkelde methodiek zodat klanten snel en effectief over gaan op de nieuwe software

support medewerker aan telefoon

3. Customer Service

Beide tools bieden uitgebreide support-mogelijkheden. Er is voor beide oplossingen veel documentatie beschikbaar in een knowledge base. Ook kunnen gebruikers van zowel HubSpot als Archie terecht bij een online academy. De primaire ondersteuningstaal bij Hubspot is Engels, wat een uitdaging kan zijn voor niet-Engelssprekende gebruikers.

Voor de hoogste twee abonnementsvormen biedt HubSpot ook telefonische support maar niet voor gebruikers met een ‘alleen-kijken’ abonnement.

Bij Archie CRM is telefonisch support beschikbaar voor alle klanten. Archie blinkt hierin uit ten opzichte van de meeste andere CRM-aanbieders. Het persoonlijke contact staat bij Archie voorop gedurende de gehele klantreis. Archie is net als haar klanten ook een MKB-organisatie.

Bij Archie word je direct geholpen als je belt zonder een ingewikkeld ticketingsysteem door te worstelen. De medewerkers bij Archie kennen de klanten en weten wat er speelt zodat je direct geholpen kunt worden. Je bent niet afhankelijk van een partner om geholpen te worden.

Daarnaast biedt Archie rechtstreeks uitgebreide training en ondersteuning tijdens de implementatie, zodat gebruikers het maximale uit hun CRM kunnen halen.

Samenvattend

  • HubSpot is beter voor de grootste internationale enterprise ondernemingen

  • Archie heeft uitgebreidere CRM-functionaliteit voor relatiebeheer

  • HubSpot heeft betere marketing automation functionaliteiten in huis

  • Archie blinkt uit in lokale marktkennis én klantenservice

  • HubSpot is voor eenpitters en hele kleine bedrijven gratis beschikbaar in uitgeklede vorm

  • Archie is veel goedkoper en dus aantrekkelijker voor MKB en gemeenten

Conclusie

Zowel Archie CRM als HubSpot CRM bieden oplossingen voor relatiebeheer, elk met hun eigen sterke punten. Archie biedt een robuuste CRM-oplossing met unieke functionaliteiten zoals de Aandachtsmonitor, Klantpiramide, uitgebreide tag-functionaliteit met sterke lokale ondersteuning en transparante, aantrekkelijke kosten. Dit maakt het bijzonder geschikt voor Nederlandse en Belgische bedrijven die waarde hechten aan een persoonlijke aanpak en de aansluiting met lokale regelgeving.

HubSpot CRM biedt een uitgebreide set van marketing- en sales tools met een flexibele prijsklasse, ideaal voor grotere bedrijven die internationale ambities hebben en geavanceerde marketing automation nodig hebben.

Bij de keuze tussen Archie CRM en HubSpot CRM is het belangrijk om te kijken naar de specifieke behoeften van het bedrijf, de gewenste functionaliteiten, budget en de voorkeur voor lokale ondersteuning. Als je twijfelt tussen deze oplossingen, zorg dan dat je zo goed mogelijk geïnformeerd bent!

Stel een RFI op, vraag demo’s aan en informeer naar de manier waarop je support kunt verwachten. Neem in je overweging ook mee wat er gebeurt als het scenario van het bedrijf verandert (zoals groei).

Voor meer hulp bij verwijzen we je ook graag onze CRM Toolkit voor bedrijven die een CRM-aanschaf overwegen.

Vorige
Vorige

De kracht van klantbehoud: minder kosten, meer winst (én groei!)


Volgende
Volgende

Archie en CLOK bundelen krachten