CRM voordelen voor productiebedrijven in een competitieve markt
Is CRM bij jouw productiebedrijf een ondergeschoven kindje? Dan ben je niet de enige.
De maakbedrijven die wij dagelijks spreken, zijn het liefst bezig met de optimalisatie van het productieproces. Al het andere is een afleiding. Maar, daardoor laten ze wel kansen liggen. De juiste CRM-software kan jouw bedrijf een flinke voorsprong geven op de rest. CRM draait namelijk om het begrijpen van de klant. In markten met veel concurrentie schuilt daar nu net de kracht om het verschil te maken.
We zetten 7 voordelen op een rijtje van CRM-software voor producerende bedrijven die opereren in uitdagende marktomstandigheden.
1. Verbeterde samenwerking tussen afdelingen
CRM-software biedt een centrale hub waar medewerkers van verschillende afdelingen, zoals sales, productie en klantenservice samenwerken en communiceren. Daardoor kunnen ze snel informatie delen, taken toewijzen, updates bijhouden en efficiënter werken.
Een voorbeeld:
De verkoper haalt een nieuwe order binnen. Deze wordt vanuit CRM direct gedeeld met de productieafdeling, waar ze onmiddellijk beginnen met het plannen en voorbereiden van de productie. Door de inzet van CRM is er een goede overbrenging van informatie tussen teams. Het resultaat: minder miscommunicatie en vertraging. Met andere woorden: een sneller proces en verbeterde bedrijfsprestaties.
2. Voorspelbaarheid in vraag
Door een gedetailleerd beeld te hebben van het orderboek en de kansen dat bepaalde orders gaan vallen, kunnen de productielijnen optimaal ingericht worden. Daarmee kan een slimmere productieplanning geregeld worden. Wat ook weer effect heeft op het inkopen van halffabricaten of grondstoffen. En de inzet van personeel, transportmiddelen en andere resources. Door CRM te koppelen aan de ERP-software profiteer je optimaal van beide systemen.
Meer hier over lees je hier: de kracht van CRM-integraties.
“De software van Archie is zeer gebruiksvriendelijk. Daardoor is het eenvoudig voor nieuwe collega's om de software direct te gebruiken en zijn er geen drempels om actief met de software te werken.”
- Niels Scheers | Hollarts Plastic Group | Sales Support
3. Marktbewerking naar een hoger niveau
Bedien je als specialist een niche-markt met complexe beslissingstrajecten en zware concurrentie? Gebruik dan CRM voor een optimale invulling van jouw marktbewerking. In een kleinere markt met complexe trajecten weegt ieder contactmoment zwaar. Zorg dus dat je vanuit CRM jouw marktbewerkingsacties coördineert.
Met slimme koppelingen tussen CRM, de website en e-mailmarketingtools bijvoorbeeld, breng je samen met Marketing jouw marktbewerking naar een hoger niveau. Je voorziet leads automatisch van relevante informatie via gepersonaliseerde e-mailnieuwsbrieven. Ze maken kennis met jouw organisatie als kennisleider voor hun uitdagingen.
4. Betere prestaties sales team
Omdat je alle informatie rondom lopende offertes centraal vastlegt kunnen commerciële teams eenvoudiger samenwerken aan orders. Bovendien werken ze efficiënter en is het eenvoudiger om in te spelen op wensen en behoeften van klanten omdat deze centraal vastgelegd zijn. Per lid van de DMU (Desicion Making Unit) kan informatie vastgelegd worden zodat er per individu een unieke contactstrategie bepaald kan worden. Daarmee verhoog je de slagingskans van orders direct!
5. Verbeteren van klanttevredenheid & klantbehoud
Met CRM-software kunnen productiebedrijven effectiever omgaan met klachten en serviceverzoeken van klanten. Alle klantinteracties, inclusief klachten en serviceverzoeken, kunnen worden vastgelegd en opgevolgd in CRM. Medewerkers kunnen de status van klachten en verzoeken realtime volgen, reageren op klanten met accurate en tijdige informatie, en ervoor zorgen dat alle problemen snel en professioneel worden opgelost. Dit draagt bij aan een positieve klantbeleving, verbeterde klanttevredenheid en een sterkere klantloyaliteit.
Proactief inspelen klantbehoeftes
Daarnaast kun je CRM inzetten om proactief in te spelen op klantbehoeftes. Stel slimme contact strategieën op voor verschillende klantgroepen. Bijvoorbeeld op basis van de bijdrage aan de omzet. Nodig bijvoorbeeld de top 20 klanten uit voor een uniek event waarin de nieuwste innovaties in de markt gepresenteerd worden. In ons artikel over het werken met de klantpiramide gaan we hier dieper op in.
Tip! 💡
Stuur eenvoudig uitnodigingen voor webinars of nieuwsbrieven met aanbiedingen of interessante content via een koppeling met emailmarktingsoftware, zoalsZoals Mailchimp, ActiveCampaign of Spotler Mailplus.
6. Productverbeteringen doorvoeren
Doordat je marktinformatie en klantfeedback vastlegt in CRM is het eenvoudiger om in te spelen op de behoefte van de markt. Door gegevens te analyseren zoals verkoopprestaties, klantvoorkeuren en markttrends, is jouw organisatie in staat trends te identificeren. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om de producten en diensten van het bedrijf te verbeteren.
Daarmee is CRM een goudmijn voor R&D afdelingen van productiebedrijven.
7. Versteviging positie in de keten
Je hebt zorgvuldig gewerkt aan het opbouwen van een relevante positie in de keten. CRM ondersteunt je bij het onderhouden van relaties binnen het distributiekanaal. Of het nu gaat om leveranciers, transporteurs, groothandels of eindgebruikers: alle stakeholders kunnen netjes vastgelegd worden in CRM zodat alle communicatie geborgd en inzichtelijk is.
CRM kan je ook helpen bij het verstevigen of uitbreiden van jouw rol in de keten. Overweeg je bijvoorbeeld direct te gaan leveren aan eindgebruikers? Of ga je een prominentere rol spelen in de keten door kennis-events te organiseren?
Wat je ambitie ook is: het start met inzicht in de markt en het leggen van de juiste contacten.
Conclusie
CRM-software biedt talrijke voordelen voor productiebedrijven die streven naar optimalisatie en succes in een competitieve markt. Het verbetert de samenwerking tussen verschillende afdelingen, waardoor informatie snel kan worden gedeeld en taken efficiënt kunnen worden toegewezen. Bovendien helpt CRM bij het voorspellen van de vraag, waardoor productielijnen en planning geoptimaliseerd kunnen worden. Het stelt bedrijven ook in staat om de prestaties van het salesteam te verbeteren en daarnaast draagt CRM bij aan een betere klanttevredenheid en klantbehoud.
Tot slot is CRM een waardevolle bron van marktinzichten en klantfeedback, wat productiebedrijven in staat stelt productverbeteringen door te voeren, concurrentievoordeel te behalen en de positie in de keten te versterken.